loader image

Raport de activitate

RAPORT ANUAL privind activitatea desfăşurată ȋn cadrul Societății Antreprenoriale Studențeşti din cadrul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iaşi - SAS TUIASI

  • 1. CONTEXT

    Societatea Antreprenorialǎ Studențeascǎ, acronim SAS TUIASI, a fost ȋnființatǎ prin decizia Rectorului nr.1431 din data de 17.07.2017, odatǎ cu constituirea Consiliului executiv al SAS TUIASI.

    Societatea Antreprenorialǎ Studențeascǎ este o structură fǎrǎ personalitate juridicǎ, care se subordoneazǎ academic Senatului Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași şi administrativ Rectorului.

    Motivația existenței Societǎții Antreprenoriale Studențeşti este susținutǎ de necesitatea formarii competențelor complementare din domeniul antreprenoriatului absolvenților politehnişti ȋn vederea creşterii şanselor de integrare ȋn mediul economic actual şi vizeazǎ:

    • sprijinirea, dezvoltarea şi ȋncurajarea spiritului antreprenorial în mediul universitar, în special în rȃndul studenților şi absolvenților;
    • familiarizarea studenților şi absolvenților cu mediul economic real;
    • asumarea riscului utilizȃnd instrumente specifice managementului riscului;
    • dezvoltarea competențelor necesare unui antreprenor: dinamism, gȃndire criticǎ, luarea deciziilor, asumarea responsabilitǎților ;
    • promovarea colaborǎrii dintre mediul academic şi mediul

    Din dorința de a asigura o formare competitivǎ SAS-TUIASI şi-a propus:

    • Sprijinirea promovării ideilor de afaceri ale studenților;
    • Identificarea unor potențiale finanțări;
    • Facilitarea unor sesiuni de training în domeniul antreprenoriatului;
    • Facilitarea unor sesiuni de coaching;
    • Mentorat;
    • Contact între studenți și antreprenori;
    • Ateliere de lucru cu antreprenori de succes;
    • Facilitarea întâlnirilor cu reprezentanții mediului bancar;
    • Identificarea call-urilor de concursuri de idei de
  • 2. SISTEMUL DE CONDUCERE

    Activitatea desfăşurată în cadrul SAS TUIASI este coordonată de Consiliul executiv al SAS TUIASI, a cărei componenţă pentru perioada 2021-2025 (conform HS 221/20 septembrie 2021) este:

    1. 4 cadre didactice TUIASI
      • Şef lucrări ing. Sebastian George Maxineasa – Facultatea de Construcții și Instalații;
      • dr.ing. Cristiana Istrate – Facultatea Design Industrial şi Managementul Afacerilor – preşedinte CE SAS TUIASI;
      • dr.ing. Ovidiu Ursaru – Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei – a manifestat intenţia de a se retrage;
      • dr.ing Bogdan Istrate – Facultatea de Mecanică.
    2. 3 studenți TUIASI
      • Denisa Musteaţă – student an IV, Facultatea Automatică și Calculatoare;
      • Adriana Mariana Asoltanei – doctorand an I, Facultatea de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului „Cristofor Simionescu”;
      • Ioan Ursache – doctorand an III, Facultatea de Construcții şi Instalații.
    3. 4 reprezentanți ai mediului de afaceri
      • Caterina Ailiesei – fondator S.C. Katy Fashion S.R.L.;
      • Dan Zaharia – fondator Asociația Fab Lab Iași;
      • Gabriel Constantin Dumitriu – fondator Monetis CertRoot;
      • Paula Catargiu – manager, Electroputere
  • 3. OBIECTIVE ŞI PRINCIPIILE SAS TUIASI

    Obiectivul principal al SAS TUIASI este: Schimbarea paradigmei “What if” ȋn “What’s next”

     Obiectivele derivate sunt:

    • Sprijinirea și încurajarea spiritului antreprenorial al studenților;
    • Dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale studenților;
    • Stimularea abilităților antreprenoriale ale studenților;
    • Conștientizarea studenților cu privire la oportunitățile antreprenoriale în general, respectiv în domeniul tehnic în

    Principiile care guverneazǎ activitatea desfǎşuratǎ în SAS TUIASI, asumate ȋn mod voluntar de cǎtre toți cei care au decis sǎ contribuie la activitatea operaționalǎ sunt:

    1. Respectarea integritǎții academice;
    2. Respectarea programului academic al studenților şi al cadrelor didactice implicate;
    3. Asigurarea unui raport echilibrat ȋn formarea competențelor antreprenoriale respectiv a celor tehnice;
    4. Încurajarea generǎrii ideilor inovatoare din domeniul tehnic şi a formǎrii echipelor
    5. Implicarea colaboratorilor externi, din mediul de afaceri, ȋn activitǎțile desfǎşurate (evenimente, traininguri, competiții, etc.)

    Materializarea acestor principii ȋnseamnǎ printre altele şi:

    • programarea trainingurilor, atelierelor şi workshopurilor preponderent ȋn primele 12 sǎptamani de activitate ale fiecǎrui semestru în general sȃmbǎta, duminica şi vineri la sfȃrşitul programului
    • selecția tematicii evenimentelor astfel ȋncȃt sǎ se acopere aria de interes a studenților de la toate facultǎțile (fiecare eveniment va viza studenții de la 3-4 facultǎți din universitate, dar nu se vor impune restricții de acces).

    Centralizatorul activitǎților realizate în 2023, cel de-al şaselea an de funcţionare al SAS TUIASI, este prezentat ȋn Anexa 1.

    Luȃnd ȋn considerare premisele anterior amintite a fost elaborat Planul de activitate al SAS TUIASI pentru anul 2024, în care s-a urmărit asigurarea continuității activităților și evenimentelor organizate în anii precedenți. (Anexa 2)

    Activitatea specifică întreprinderii simulate s-a desfăşurat ca parte a procesului didactic, în cadrul disciplinei „Practică în întreprinderea simulată (practică de specialitate)”, inclusă în planurile de învăţământ ale specializărilor domeniul Inginerie şi Management (coordonate de către departamentul Inginerie şi Management) din facultăţile: Design Industrial şi Managementul Afacerilor, Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată, precum şi în cadrul unor proiecte.

    Pentru că evenimentele s-au desfăşutat în general la sfȃrşitul săptămȃnii,  la solicitarea studenţilor, unele evenimente au fost organizate on-line. Argumentul solicitării a fost deplasarea unor studenți, la sfârșitul săptămânii în localitățile de domiciliu. Acest mod de desfăşurare a avut avantajul că a permis și participarea unor invitaţi care nu ar fi fost posibilă (din punct de vedere logistic şi  financiar) în alte condiţii.

  • 4. SPAȚIILE ŞI DOTAREA SAS TUIASI

    În anul 2023, a  continuat amenajarea și dotarea hub-ului de prototipare „STARTING POINT HUB”, pentru care universitatea a oferit în anul 2022 un spațiu de la Facultatea de Design Industrial și Managementul Afacerilor. Implementarea soluției de design propusă de către studenți în cadrul competiției de idei „Make and grow for tomorrow” a fost evaluată și coordonată de către un arhitect de la Facultatea de Arhitectură „G.M.Cantacuzino”, iar prin co-finanțarea TUIASI la proiect s-a realizat continuarea amenajării și completarea dotării spațiului „STARTING POINT HUB”. Procesul a fost influienţat de prevederile legislative din OUG nr. 90/2023 pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 în vederea încadrării în ţinta de deficit bugetar asumată prin Programul de convergenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. În consecință dotarea suplimentară a spațiului de socializare cu noi facilităţi va fi un obiectiv vizat și în cadrul propunerii de proiect din competiţia 2024.

  • 5. REGULAMENTE

    Ȋn perioada de raportare nu a fost necesară elaborarea unor noi  regulamente.

  • 6. PROIECTE

    Competiţie naţională

    Proiect: CNFIS-FDI-2023-F-0427   „Co-founder în era coboților”

    Perioada de desfășurare:  6 aprilie – 15 decembrie 2023

    Director proiect: Conf.dr.ing.Cristiana Istrate, Preşedinte al Consiliului Executiv SAS TUIASI

    Obiectivul general al proiectului a avut în esenţă, două componente principale:

    1. consolidarea comunității SAS TUIASI prin creșterea reprezentativității la nivelul tuturor facultăților, respectiv
    2. formarea și susţinerea studenților în cadrul programului de pre-accelerare pentru startup-uri tech, centrat pe conceptul Industry 5.0 şi replicarea unor evenimente anuale.

    Valoarea proiectului: 297.500  lei

    • Finanțare din partea Ministerului Educației: 237.500 lei;
    • Co-finanțare din partea TUIASI: 60.000 lei.
  • 7. EVENIMENTE ȘI ACTIVITĂȚI

    Workshop-uri facilitate de psihologi şi antreprenori

    Evenimentul a fost integrat seriei de manifestări desfaşurate în luna noiembrie în cadrul Zilelor Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, şi parte a Săptămânii Europeane a Roboticii, organizată pentru prima dată la nivel naţional în România. În cadrul acestuia, studenţii şi-au prezentat propriile proiecte de robotică şi au discutat despre viitoare oportunităţi de carieră în robotic , antreprenoriat sau loc de muncă. La această ȃînlnt ire au participat şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, care au împărtăşit participanţilor idei cu privire la dezvoltarea industriei roboticii şi a impactului pe care care aceasta îl va avea asupra locurilor de muncă.

    A fost organizată o serie de trei workshop-uri:

    • W1 – „Despre StartUp-uri şi SAS TUIASI” – 14.12.2023, susţinut de conf.dr.ing. Cristiana Istrate, preşedinte al CE SAS TUIASI,
    • W2 – „Inginer antreprenor vs inginer intraprenor în fabrica viitorului” – 4.10.2023, invitat Diana Huţanu, coordonator comunitate Reginnova NE, respectiv
    • W3 – „SAS TUIASI 5.0” – 9.12.2023, facilitator Marius Hărătău, președinte şi fondatorul FACTORY 4.0 Digital Innovation Hub.

    Dezvoltarea unui mindset de antreprenor prin împărtășirea experienței fondatorilor de startup-uri și consiliere a fost realizată în cadrul unei serii de 3 workshop-uri organizate pe temele:

    • W1 – „Despre antreprenoriat din experiența unui antreprenor din Industry 5.0”, 14.12.2023, la care a fost invitat Denis Donu, co-fondator Q-SORT/LEV BIONICS şi alumni SAS TUIASI,
    • W2 – „StartUp Mindset – Motivația cum să o găsim şi să o menţinem” – 26.10.2023 şi
    • W3 – „Eşecul în antreprenoriat², 9.11.2023 susţinute de către psihologii Angela Blanariu  şi Raluca-Petronela Lăzărescu. Formularul de înscriere la workshop-uri a fost disponibil on-line ca de altfel pentru toate activitățile.

    INNOVATION DAY „Industry 5.0 – Oameni și coboți” a cincea ediţie ȋn TUIASI (on-line) –  26-27.08.2023

    În cadrul acestuia, care a constituit startul programului de pre-accelerare, s-au format echipele şi au fost identificate idei de afaceri pe baza metodologiei Design Thinkink.

    Coordonatorul programului a fost Cristina Irod, facilitator Design Thinking și project manager cu 20 de ani experiență în marketing, publicitate și coordonare de proiecte complexe, iar suportul tehnic a fost asigurat de Thea Matei. Participanţii au provenit de la facultăţile: Automatică şi Calculatoare, Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată, Construcţii şi Instalaţii, Construcţii de Maşini şi Management Industrial, Ştiința şi Ingineria Materialelor, Hidrotehnică, Electronică, Telecomunicaţii și Tehnologia Informaţiei.

    “Start-Up Tech în SAS@TUIASI”, on-line. 16-17 şi 23-24.09.2023

    În cadrul programului “Start-Up Tech în SAS@TUIASI”, pe parcursul orelor de formare, coaching și mentorat s-au consolidat echipele, s-au dezvoltat ideile de afaceri și s-au validat soluțiile identificate. Tema propusă pentru cea de-a V-a ediţie a evenimentului, s-a încadrat în aria tech – Industry 5.0.

    Participanţii au beneficiat de experienţa invitaţilor din mediul de afaceri, printre care s-au numărat și Raul Pop (co-founder 360 Panorama, alumni SAS TUIASI 2021), Andrei Cruceru (CityPack), Sorin Axinte (Hyperpragma), Adina Săniuță (antreprenor în serie), Irina Damascan (JOYN Mobility), Paul Nechita (OKO), Bianca Bădeana și Claudiu Brotea (Revup). Faciliatori au fost Alin Claudiu Apostu și Andrei Lupu, Voice Actor, Expert în comunicare și startup pitching, Alumni EMP, TiA, Commons Accel, Factory by Raiffeisen.

    MAKEATON StartUP GARAGE@TUIASI, ediția a cincea, on-line. 21,22 și 28,29 octombrie 2023

    Obiectivul urmărit pe parcursul evenimentului a fost asimilarea și dezvoltarea de abilități, cunoștințe și competențe specifice antreprenoriatului, formare axată pe activități practice. Participanţii au lucrat în echipe multidisciplinare, de la formarea echipei, identificarea unei idei de afaceri, validarea ei, crearea unui MVP și prezentarea lui într-o sesiune de pitching. Ȋn cele 4 zile ale evenimentului s-au desfășurat ateliere de lucru în care au fost abordate în principal teme din aria startup-urilor din domeniul tech .

    Pe parcursul întregii perioade de desfășurare, au fost organizate workshopuri, sesiuni de training, coaching, mentorat și discuții deschise cu invitați ai mediului de afaceri de plan local cât și național. Mentori și invitați au fost: Ionuț Maxim (Trainer UX Architect and Startup Consultant), Mircea Serediuc (Podcaster at Antoccino Podcast, fost președinte ToastMasters Iași), Eliza Bogdan (Pasta House), Denis Donu (Qsort), Andrei Stoleru (Tremor Sense), David Burcovschi (freelancer domeniul IT). Facilitatori au fost Ștefania Bolboceanu şi Cătălin Scrpcariu (Calemis).

    Au participat studenți de la facultăţile: Arhitectură „G.M. Cantacuzino”, Automatică şi Calculatoare, Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată, Construcţii şi Instalaţii, Hidrotehnică, Geodezie și Ingineria Mediului, Mecanică.

    START YOUR BUSINESS@TUIASI a VI-a ediţie ȋn TUIASI, on-line 10-12 noiembrie 2023

    Evenimentul START YOUR BUSINESS@TUIASI, ediția a VI-a, organizat în perioada 10-12.11.2023, s-a axat pe domeniul tehnologiilor viitorului.

    Pe parcursul celor trei zile, au fost organizate workshopuri, sesiuni de training, coaching şi mentorat susţinute de formatori, mentori selectați dintre reprezentanţi ai mediului de afaceri. S-a elaborat un regulament de desfășurare a concursului, o grilă de evaluare pentru sesiunea de pithing. Echipa de formatori  a fost compusă din: Ioana Cerescu (Program Manager Rubik Hub), Smaranda Băluț (expert, Departamentul Comunicare ADR NE), Raluca Alexandrescu  (antreprenor&Community Builder Rubik Hub), Ionuț Amariei (intraprenor, Program Manager Rubik Hub). Mentorii din mediu de afaceri au fost: Georgiana Vieru (Formator Rubik), Mihaela Toader (arhitect peisagist), Smaranda Băluț  (founder The Slow Travellers), Alexandru Constantin (founder Icamin),  Sebastian Macovei  (founder Metal-Project),  Teodor Mincu  (founder MessangerOS),  Ionuț Mistreanu (Co-founder PALMO),  Antoaneta Pop  (Co-founder alertaCUI.ro), Tiberiu Mihai (founder  ExpertLive). Sesiunile de coaching au fost moderate de către: Andrei Sota (Consultant financiar, founder SignalSigma), Radu Grigore (ANAIS BUSINESS), Radu Mindru Coaching (ICF Romania).

    În cadrul evenimentului a fost prezentă din Sillicon Valley, ca invitat special, și Ioana Axinte  (speaker international, AMA, Co- founder ONE Learning)  – Co-Founder.

    Echipele situate pe podium ĩn competiţia START YOUR BUSINESS@TUIASI, ediția 2023, au obţinut atât burse în bani cât şi accesul la două evenimente internaţionale startup weekend, în cadrul cărora îşi vor putea valida şi dezvolta ideile de afaceri:

    • sTARTUp Day 2024 Tartu, Estonia, eveniment pe parcursul căruia studenţii vor urmări, printre altele prezentări educativ-inspiaţionale, seminarii practice cu profesioniști, competiții internaționale de pitching și
    • TechCill 2024 Riga, Letonia,  unul dintre cele mai mari evenimente Tech din zona Baltică.

    Participarea la cele două evenimente va oferi membrilor startaup-urilor create în cadrul proiectului START YOUR BUSINESS@TUIASI posibilitatea validării şi dezvoltării internaţionale.

  • 8. COMPETIŢII

    Competiţia de granturi “Scale Up@SAS TUIASI”

    Obiectivul competiţiei adresată studenților din cele 11 facultăţi ale universităţii, organizată în cadrul proiectului CNFIS-FDI-2023-F-0427  „Co-founder în era coboților”, a fost acela de a valoriza creativitatea acestora şi de a-i stimula să-şi asume activitatea de promovare a SAS TUIASI şi a activităților proiectului de anul acesta, în comunitatea academică şi locală.

    Echipa cȃştigătoare, „Tânăr antreprenor” din care au făcut parte studenții Borș Olivia (IEEIA) și Manu Robert-Laurențiu (DIMA), a avut la dispoziţie un grant pentru campania de promovare, libertatea de a o concepe, iar responsabilul acesteia, a fost angajat în echipa de implementare.

  • 9. PREMII

    „StartUP GARAGE@TUIASI” – MAKEATHON

    Clasamentul echipelor participante la „StartUP GARAGE@TUIASI” – MAKEATHON, după prezentarea pitch-ul în competiția finală a fost:

    Locul I – Echipa Robobee

    • Mariciuc Andrei Alexandru, Facultatea de Automatică și Calculatoare
    • Mîrza Magdalena, anul V, UMF Iasi

    Locul II – Echipa TechSynergy 

    • Dodiță Alexandru-Tomi, Facultatea de Automatică și Calculatoare
    • Dumitrescu Beniamin, Facultatea de Construcții și Instalații
    • Ioan Andrei, Facultatea de Construcții și Instalații

    Locul III – Echipa Pety & Aly

    • Bouroș Radu Constantin, Facultatea de Arhitectură
    • Galben Stefan, licență, Facultatea de Arhitectură

    START YOUR BUSINESS@TUIASI

    După evaluarea juriului, clasamentul câștigătorilor competiției „Start Your Business @Tuiasi” este:

    Locul I – Echipa STUD HELP INNOVATION

    • Borş Olivia – Facutatea IEEIA
    • Pelin Ștefan – Facultatea SIM
    • Oprea Andrea-Ioana – Facultatea HGIM

    Locul II – Echipa GELATINO

    • Petrilă Mihai – Facultatea DIMA
    • Ţurcanu Laurențiu Lucian – Facultatea CI

    Locul III – Echipa BOCOSSE

    • Paşcu Lavinia Codrina – Facultatea ETTI
    • Sasu Ioan Antonio – Facultatea Mecanică

    Prin economiile obținute la capitolul cheltuieli materiale (co-finanțare TUIASI) față de sumele estimate inițial pentru taxele la evenimente internaționale, respectiv cheltuieli curs valutar și cele de la amenajarea spaţiului determinate de OUG nr. 90/2023, prin transferarea ulterioară a acestora cu întocmirea de note justificative și Decizii TUIASI, s-au acordat suplimentar următoarele premii:

    • 16 premii individuale (4 echipe) participanților la finala evenimentului Innovation Day „Industry 5.0 Oameni și coboți”, desfășurat în perioada 26 – 27.08.2023;
    • 5 premii individuale (3 echipe), participanților la finala evenimentului „Start-Up Tech în SAS@TUIASI”, organizat în perioadele 16-17.09.2023 și 23-24.09.2023.
  • 10. STAGII INTERNSHIP

    Dintre cȃştigătorii competiţiei START YOUR BUSINESS@TUIASI, Borș Olivia (IEEIA), Oprea Andreea – Ioana (HGIM) și Pașcu Lavinia (ETTI) au fost selectate și vor avea posibilitatea de a participa la stagii de internship pe parcursul anului 2024.

  • 11. PARTENERIATE

    Au fost ȋncheiate acorduri intership pentru un număr de trei studenţi în compania VOLTA.

  • 12. PROMOVARE

    În activitatea de promovare, canalele de comunicare utilizate au fost contul de Facebook al SAS TUIASI și emailul instituţional. Au fost realizate şi câteva întâlniri directe/on-line cu studenții ȋn cadrul cǎrora a fost prezentat conceptual SAS, insuficiente ȋncă pentru ca un numǎr rezonabil de mare de studenți sǎ fie familiarizați cu obiectivele şi activitǎțile desfǎşurate ȋn SAS TUIASI. Pentru eficientizarea comunicării în cadrul SAS TUIASI a fost creată rețeaua de reprezentanți ai SAS TUIASI, formată din cadre didactice și studenți, în cadrul celor 11 facultați   ale TUIASI. Componența acesteia este:

    Facultatea Nume și prenume cadru didactic din rețeaua SAS TUIASI
    AC Șef lucr.dr.ing. Ștefan-Daniel ACHIREI
    ICPM Șef lucr.dr.ing. Petronela COZMA
    CI Conf.univ.dr.ing. Valeriu-Sebastian HUDIȘTEANU
    CMMI Șef lucr.dr.ing. Marius-Ionuț RÎPANU
    ETTI Șef lucr.dr.ing. Petre-Daniel MĂTĂSARU
    IEEIA Conf.univ.dr.ing. Oana-Maria ASIMNICESEI
    HGIM Șef lucr.dr.ing. Loredana-Mariana CRENGĂNIȘ
    Mecanică Șef lucr.dr.ing. Vlad CÂRLESCU
    SIM Conf.univ.dr.ing. Mihai AXINTE
    DIMA Asist.dr.ing. Arina SEUL
    Arhitectură Șef lucr.dr.arh. Călin-Gabriel CORDUBAN
    Facultatea Nume și prenume student din rețeaua SAS TUIASI
    AC Andrei ZACORDONEȚ
    ICPM Ana Maria LUPU
    CI Andrei LICIU
    CMMI Cristian-Valentino BOBU
    ETTI Dragoș CLIM
    IEEIA Vlad BERNARD
    HGIM Ruxandra ANDRIEȘ
    Mecanică Anita TEODOR
    SIM Elena Maria ALBU
    DIMA Laurențiu-Robert MANU
    Arhitectură Luci CIOTIR
  • 13. CONCLUZII

    SAS TUIASI şi HUB-urile SMARTUp HUB, respectiv STARTING POINT HUB din cadrul acestuia, sunt operaționale iar planul de activitǎți asumat a fost realizat, ȋn proporție de 100% (cu un decalaj de timp faţă de programarea iniţială). Se impune intensificarea activitǎților de promovare, de atragere a fondurilor prin campanii de fundraising și de identificarea unor surse de finanțare a ideilor de afaceri/susținere financiară a startup-urilor viabile.

    Raportul a fost prezentat şi aprobat în unanimitate ȋn şedința Consiliului Executiv al Societǎții Antreprenoriale Studențeşti (electronică) din data de 31.01.2024.